الـــــــــــهدف الــــــــــعام

أن يكون الطالب في نهاية دراسته لهذا المقياس قادرا على استعمال مختلف تقنيات الاتصال في المؤسسة.

الأهداف الخاصة

الأهداف الاجرائية

ان يشرح المفاهيم المرتبطة بالاتصال المؤسساتي.

 

- أن يوضح في نقاط أهمية الاتصال المؤسساتي وعناصره دون الخلط بين الاتصال العادي والاتصال التنظيمي.

- أن يُميز بين مختلف أنواع الاتصال وفقا لمستويات الاتصال التنظيمي على شكل هرم بشكل تسلسلي صحيح.

- أن يُبرز أشكال الاتصال في مخططات  بناءا على أنظمة الاتصال العامة ودون الخلط بين اتجاه الاتصال ورجع الصدى.

أن يميز طبيعة تقنيات الاتصال المؤسساتي.

-ان يقارن في جدول بين تقنيات الاتصال وأساليب الاتصال انطلاقا من المفاهيم المُقدَمة ودون خلط.

-أن يبين أهمية استخدام تقنيات الاتصال في المؤسسة انطلاقا من أسباب توظيفها على شكل نقاط دون الخلط بين وسيلة الاتصال وتقنية الاتصال.

- أن يضع نموذج عن معيقات تطبيق تقنيات الاتصال في مؤسسة من اختيار الطالب دون تحليل.

-أن  يلخص في مخطط أنواع تقنيات الاتصال الحديثة بشكل تسلسي صحيح.

أن يستخدم مختلف تقنيات الاتصال الكتابي.

-أن يُحرر تقريرا كتابيا في ورقة  A4يعرض بواسطته مسألة هامة من المرؤوس للرئيس  مراعيا في ذلك أساسيات تحرير التقرير (تمهيد، متن، خلاصة) وباسلوب اداري مختصر.

- أن يُعد وثيقة إدارية يسرد فيها بطريقة موجزة ما قبل أو ما تم فعله حول حادث معين أوحالة معينة داخل المؤسسة  مراعيا في ذلك جميع العناصر الشكلية لعرض الحال.

- أن يصوغ تعليمة امتدادا لنص قانوني تنظيمي حسب الموقف المؤسساتي الذي يختاره بأسلوب الزامي وبشكل صحيح.

- أن يحرر وثيقة داخلية للمصلحة يلغي فيها الرئيس بعض التعليمات للمرؤوسين معتمدا في ذلك على مميزات المذكرة المصلحية ومراعيا صيغة الارسال الصحيحة.

أن يستعمل تقنيات الاتصال الشفوي.

 

-أن ينشئ مجموعة تتكون من5-6 أفراد يطرحون فيها المادة التعليمية في صورة مشكلات تسمح بالتفكير الجماعي لتوليد أكبر قدر ممكن من الأفكار مراعيا في ذلك تجنب النقد مهما كانت الأفكار.

-ان يلعب دورا بشكل ارتجالي يحاكي فيه موقف مؤسساتي دقيق يسمح بتحليل الأحداث وايصال المشاعر للملاحظين، مراعيا في ذلك مهارات الاتصال الشفوية.

-أن يستدل بمختلف أنماط التفكير المؤسساتي بشكل دقيق وحسب تقسيم "ادوارد بونو".

- أن يصور في مخطط أنواع الاجتماعات المختلفة حسب الحجم والهدف.

أن يُطبق تقنيات الاتصال غير اللفظي.

-أن يُحضر ورقة بحثية تتضمن مهارات الاتصال غير اللفظية في مقابلة توظيف رسمية، مراعيا في ذلك أهمية كل أقسام الجسم (الرأس، ايماءات الوجه، وضعية الجسم) المقصودة.

- أن يوضح أهمية لغة الجسد انطلاقا من تمثيل موقف مؤسساتي، مراعيا في ذلك الأدوار الرئيسية للغة الجسد.

-أن يستدل بين سياق لغة الجسد في المؤسسات ولغة الجسد في المجالات الأخرى بالاعتماد على الاشكال والصور، وبشكل واضح.

 

 

General objectives

       At the end of the study of this course, the student should be able to use the various communication techniques in the institution.

specific objectives

operational objectives

To Explain the concepts related to institutional communication.

- To clarify in points the importance of institutional communication and its elements without confusing between normal communication and organizational communication.

- to Distinguish between the different types of communication according to the levels of organizational communication in the form of a pyramid in a correct sequential manner.

- To stand out the forms of communication in diagrams based on the general communication systems and without confusing the direction of communication and the feedback.

To differentiate the nature of institutional communication techniques.

- To compare in a table the communication techniques and communication methods based on the concepts presented without confusion.

- To show the importance of using communication techniques in the organization based on the reasons for employing them in the form of points without confusing the means of communication and communication technology.

- To put a model about the obstacles of the application of communication technologies in an institution of the student's choice without analysis.

- To summarize in a diagram the types of modern communication technologies in a correct sequence.

To use various written communication techniques.

- To write a written report on an A4 paper by which he presents an important issue from the subordinate to the head, taking into account the basics of editing the report (preface, body, summary) and in a brief administrative style.

- To prepare an administrative document in which he briefly lists what happened before or what was done about a specific incident or a specific situation within the institution, taking into account all the formal elements of the case presentation.

- To formulate an instruction as an extension of an organizational legal text according to the institutional position that he chooses in an obligatory and correct manner.

- To write an internal document for the department in which the chief cancels some instructions to subordinates, relying on the features of the interest memorandum and taking into account the correct transmission format

To use oral communication techniques.

- To create a group consisting of 5-6 individuals in which they present the educational material in the form of problems that allow collective thinking to generate the largest possible number of ideas, taking into account the avoidance of criticism, whatever the ideas are.

- To play a role in an improvisational manner that simulates a precise institutional position that allows analyzing events and communicating feelings to observers, taking into account oral communication skills.

- To infer the different types of institutional thinking accurately and according to the division of "Edward Bono".

- to represent in the scheme the different types of meetings according to size and purpose. -

To apply nonverbal communication techniques.

- To prepare a research paper that includes non-verbal communication skills in a formal job interview, taking into account the importance of all parts of the body (head, facial gestures, body position) intended.

- To clarify the importance of body language based on representing an institutional position, taking into account the main roles of body language.

- To infer between the context of body language in institutions and body language in other fields, based on shapes and images, and clearly

 

 

 

  

Modifié le: Wednesday 19 January 2022, 09:32